Definicja spamu jest nieostra. Funkcjonuje co najmniej kilka jej wersji. Na potrzeby tego artykułu przedstawię tę, która według mnie, najbardziej odzwierciedla problem. Spam to wiadomość, na której otrzymanie nie wyraziliśmy zgody oraz która rozsyłana jest hurtowo. By coś uznać za spam, powinno to spełnić te dwa założenia.
Spamem nie jest niechciana wiadomość, ani tym bardziej teksty pomagające w pozycjonowaniu, zaliczane do kategorii SEO copywriting. Spamem natomiast jest to, co dociera do nas nieproszone, jest nachalne i produkowane hurtowo – czyli znowu odwołując się do przykładu: teksty tworzone przez mieszarki, bez pomocy copywritera, zaśmiecające internet i niewnoszące sobą żadnej wartości merytorycznej.
Spamem są wiadomości e-mail wysyłane hurtowo, na które nie wyrażamy zgody, komentarze wraz z linkiem pozostawiane na blogach i portalach, czy wiadomości masowo wysyłane za pośrednictwem serwisów społecznościowych.
Promowanie produktu na forach internetowych
Nie jest tajemnicą, że wiele firm promuje swoje produkty na forach internetowych. Jedne jednak robią to dobrze, zatrudniając znające się na tym osoby, inne sięgają po zbyt masowe środki, tworząc nachalne wiadomości i epatując reklamą na każdym kroku, bez nawet minimalnej powściągliwości w tym temacie.
Na forach internetowych powstają też spamowe dyskusje, w których uczestniczą dwie osoby lub kilku internautów, wymieniających się poglądami na temat danej usługi lub produktu. Jedna odpowiada drugiej, jedna przekonuje drugą do zakupu, by w końcu zapadła decyzja: „kupię”. I by ta decyzja mogła przekonać innych.
Spamową dyskusję łatwo poznać po tym, że w jej treści wielokrotnie wymienia się nazwy produktu, biorące udział w dyskusji osoby pojawiają się znikąd, nie są znane na danym portalu (liczba napisanych przez nie postów jest znikoma lub zerowa), dyskusja obfituje również w linki, odsyłające do jednego i ciągle tego samego sklepu.
Poza tym nachalną formę reklamy można od razu łatwo rozpoznać intuicyjnie – zachwalane produkty są „idealne”, dokonują rzeczy niemożliwych, w krótkim czasie i w taki sposób, że deklasują produkty konkurencji. Bez żadnych wątpliwości i bez żadnych dyskusji.
Po co w ogóle ten temat na stronie poświęconej copywritingowi? To proste. Po to, żeby przestrzec. Firma, która zleca marketing szeptany przypadkowym osobom zazwyczaj decyduje się na spamowanie i musi ponieść konsekwencje takich działań. Zazwyczaj zamiast przekonywać do produktu, skutecznie zniechęca do jego zakupu, a czasem spotyka się z sankcjami w postaci blokowania kont na forach, czy na serwisach społecznościowych (nie tak dawny przykład Cropp, House i Reserved).
Spamowanie w komentarzach na FB
Wiele firm ucieka się do spamowania w komentarzach na popularnym serwisie społecznościowym. Za spamowanie uważa się niewypowiadanie się w temacie z konta firmowego, ale rozsyłanie linków, wklejanie ich tam, gdzie popadnie i nachalne namawianie na zakup danego produktu. Tak, jakby osoby odwiedzające strony internetowe były niespełna rozumu i z chęcią korzystały z oferty firm reklamujących się w ten sposób…
Niestety nie tędy droga!
Programy spamujące
Spam wysyła nie tylko człowiek. Robią to zwłaszcza roboty. W ten sposób spamują blogi, serwisy internetowe, korzystając z okienka, w którym można wpisać swój adres strony internetowej, ale też dodając interesujący spamerów link prowadzący najczęściej do niskiej jakości strony w treści komentarza.
Spamerskie komentarze budowane są tak, by pasowały do większości artykułów, na przykład zawierają informacje, że artykuł jest świetny, interesujący (często w języku angielskim). Ostatnio spamerzy uaktywnili się także w przypadku Acta.
Spamy wysyłane są także przez formularze kontaktowe niemające odpowiednich zabezpieczeń, przynajmniej do czasu, kiedy program pocztowy nie rozpozna ich jako spam i nie zakwalifikuje do odpowiedniego folderu na skrzynce pocztowej. I tu na marginesie warto dodać, że są pod tym względem miejsca do zakładania poczty lepsze i gorsze (szybciej i wolniej identyfikujące uporczywy spam).
Kilka zasad, jak ustrzec się spamu?
- Nie klikać w spam, w ten sposób spamer uzyskuje informację, że nasz adres e-mail działa i można o nim sprzedać informację innym.
- Nie klikać w żadne linki we wiadomościach zidentyfikowanych jako spam.
- Uważać na miejsca, w których podajemy adresy e-mail.
- Zapisywać adresy e-mail w bezpiecznej formie. Przykładowo napiszemy (małpa) gmail (kropka) com. W takiej formie adresy e-mail będą trudniejsze do odczytania przez roboty z których korzystają spamerzy.
- Czytaj uważnie politykę prywatności, zanim gdziekolwiek podasz swoje dane adresowe.
- Warto założyć sobie konto e-mail, który będziemy podawać przy okazji rejestracji na stronach i w różnych serwisach.